Hoe zit een aansteker in elkaar? Onderdelen op een rij

Er zijn enorm veel soorten aanstekers. Toch werken ze uiteindelijk allemaal ongeveer hetzelfde. Hoe zit een aansteker in elkaar? Wij bespreken alle onderdelen van aanstekers. Als uitgangspunt nemen we een gewone aansteker, die aangaat met een vuursteentje.

Vonkwiel

Iedere aansteker heeft een aansteekmechanisme. De meeste aanstekers hebben een vonkwieltje. Dat is het onderdeel waar u met uw duim overheen gaat. Hiermee veroorzaakt u wrijving op de vuursteen. De kartels op het vonkwiel helpen hierbij.

Vuursteen

Door het vonkwieltje creëert u een vonk bij de vuursteen. Deze vonk zorgt korte tijd voor een hoge temperatuur, waardoor het gas in de aansteker ontbrandt. Hierdoor ontstaat de

vlam.

Duimplaat

De duimplaat is meestal zwart van kleur. Als u hierop drukt, kunt u een sissend geluid horen. Dat is het gas dat vrijkomt. Dit gas, in combinatie met de vonk die van de vuursteen komt, zorgt voor de ontbranding.

Windkraag

De windkraag voorkomt dat uw vlam snel uitgaat door de wind. Meestal is dit onderdeel zwart of zilverkleurig. Niet alle aanstekers hebben een windkraag. Een plasma-aansteker heeft bijvoorbeeld een superstabiele vlam, waardoor de windkraag niet nodig is.

Veer

Goed te zien bij een doorzichtige aansteker: de lange veer die door de hele body loopt. Deze veer drukt de vuursteen tegen het vonkwiel aan, zodat de vonk kan ontstaan. Door deze veer maakt het niet uit dat de vuursteen afslijpt. De veer houdt de druk op de steen, zodat uw aansteker blijft werken.

Body

De body van de aansteker is het element dat u vasthoudt bij het aansteken. Hier zit de aanstekervloeistof in. Dit onderdeel bestaat bij goedkope wegwerpaanstekers uit plastic. Luxe aanstekers zijn vaak van metaal. De body kan ook van rubber zijn: dan is de aansteker minder gevoelig voor valschade. 

Ventiel

Sommige aanstekers met aanstekervloeistof hebben onderin een ventiel. Via dit ventiel wordt de aansteker gevuld in de fabriek. Als u een navulbare aansteker heeft, kunt u via het ventiel de aansteker bijvullen.